lauantai 4. tammikuuta 2014

Frequently asked questions(FAQ)

Vihdoinkin sain aikaseksi vastata teille.... Tein itseasiassa videon, mutta se ei sitten suostunut latautumaan tanne bloggeriin, joten paadyin sitten lopulta vastaamaan ihan kirjottamalla. Jos jolla kulla on tietoa, miten saatte videot nakymaan taalla, niin saa antaa vinkkiä kiitos :D Itse kun en kuulu naihin tekniikan ihmelapsiin.. Mut nää teidän kysymykset oli tosi hyviä ja sellasia jotka on tähdellistä tietoa vaihtareiksi haluaville. Toivon, että mun vaustaukset auttaa uusia vaihtareita. Nimesin tän postauksen Frequently asked questions, koska monet näistä on sellasia, joita kulee usein! :)  jos on lisää kysyttävää, niin kysykää toki, vastaan enemmän kun mielelläni! :D

Miten vaihtovuosi vaikuttaa sun koulunkäyntiin Suomessa?
Periaatteessa jaan yhden vuoden jalkeen lukiossa. Ennen vaihtoa kavin lukion ykkosen ja kun palaan takasin alotan kakkosen. Aluks se vahan harmitti, mutta taalla Usassa oon tajunnu, ettei silla ole mitään valia lopulta. Ma kuitenkin saan tasta vuodesta niin paljon enemman kokemusta jota en ois koskaan Suomesta voinut saada ja muutenkin oon ihmisena kasvanut niin paljon. Eli jos mietit etta lahteako vai eiko, niin ala anna vuoden jalkeen jaamisen missaan nimessa olla esteena. Oon niin onnellinen, etta paatin lahtea!

Onko koti-ikävä?
Itseasiassa mulla on ollut koti-ikavaa yllattavan vahan. Ennen lahtoa olin ihan varma, etta koti-ikavaa tulisi, mutta olin vaarassa. Totta kai valilla, kun joku asia kovasti arsyttaa tai muuten vaan on surullinen olo, niin ajattelee, etta ei tämmosta siella kotiSuomessa olisi. Mutta aattelen silla tavalla, etta oon taalla vaan kerran, ja palaan sitten takasin Suomeen. En enaa koskaan saa samanlaista kokemusta, enka aio tuhlata sita murehtimiseen. Lisaks oon taalla niin kiireinen, ettei suremiseen oo yksinkertasestio aikaa

Tuleeko ihmiset yleensä jutteleen sulle vai sä niille?
Riippuu vahan paikasta. Aluks koulussa ei kyl kauheeen moni tullu juttelee. Kun nail oli omat klikkinsa ja porukansa ja ne pysytteli vaan niissa. Vaati aika paljon rohkeutta alottaa juttelemaan aluks, mut kyl ne kaverit sit loyty. Ja vielakin tutustuu uusiin ihmisiin koko aika, nyt varsinkin kun uus lukukausi alko ja tuli uusia kursseja. Nyt ihmiset tulee juttelemaan enemman, mut sen musta itestakin kiinni. Kun puhun rohkeemmin ja hymyilen enemman enka mieti niin paljoa, etta miten sita enkkua pitaa puhua, kun se tulee ihan luonnostaan. Kirkossa ihmiset tulee juttelemaan koko aika ja kyselee miten menee ja ekat kaverit sainkin just kirkon pienryhmasta. 

Mikä on ollut vaikeinta vaihtarivuodessa?
Perheen vaihto. Tuntuu etta siina hukkasin kaks viikkoa mun vuodesta, kun olin vaan niin ahistunu. Kiitos mun kavereiden Glorian ja Jacquelinen, paasin yli tosta ja pystyin jatkaa mun elamaa mun uudessa ihanassa isantaperheessa! Tietenkin taa mun uus hostperhe, on ollut suuri apu ja ne vaan on niin ihania, just kun mulle tarkotettu perhe! Nyt jalkeen pain aattelen, et jos mulla ei ois tullu ongelmia mun perheen kanssa, en ois koskaan saanu tata mahtavaa toista perhetta. Ja oon nytten kokemusta rikkaampi, jos haluaa kaantaa tan asian positiiviseksi. Toinen vaikea kokemus oli mun ystavan Vanessan kuolema ja hautajaiset. Musta tuntuu, etta meista ois voinu tulla tosi hyvia ystavia, mutta aika loppu kesken. Se vahamainen ruumis arkussa ei tehnyt oikeutta hanen iloiselle ja kuplivalle olemukselle, se ei ollut Vanessa. Taa kuolema toi ihmisia yhteen ja opetti elamaan hetkessa, koskaan ei tieda millon aika on loppu.

Miten pääsit cheerleading-joukkueeseen? Oliko sinne jotkut karsinnat niiku aina leffoissa vai ihanko vaa kysyit ja pääsit? :)
Ihan vaan kysyin, tai oikeestaan mun hostaiti kysyi ja sitten meilla oli tapaaminen coachien kanssa ja ne kyseli jotain. Niilla oli try-outit joskus kevaalla, joten en pystyny osallistumaan niihin.

Onko sulla ikävä kavereita ja perhettä Suomessa? 
Joo valilla, mut ei ihan kauheesti, kun pidan aika harvoin yhteytta ettei tulis ikava. Sittenhan me Suomessa nahaan :D

Millainen todistus sulla oli?
Jos oikein muistan, niin mun todistuksen ka oli 9,3. Yfun vaatimus oli etta keskiarvo on siina seiskan paikkeilla ja ettei oo kutosia ja muutama seiska. Enkun ei tarttee olla kymppi, eika ysikaan. Mulla oli enkun kursseista 1 kymppi, 2 ysia ja 1 kasi. Mut jos huolettaa etta paaseeko vaihtoon, koska ei oo niin hyvat arvosanat, niin kannattaa ottaa yhteytta vaihtojarjestoihin ja kysella. Eri jarjestoilla on eri kriteerit, yfulla varmaan yhet tiukimmista. En usko, etta kenekaan vaihtokokemus jaa kiinni numeroista :D

Mitä sie siis teet siellä cheer-joukkueessa ku unohit kertoo Skypessä? :D Ku et oo se "lentäjä" nii tanssitko vaa sillee randomisti sivuilla vai teetkö akrobatiaa vai...?
Joo siis en oo lentaja vaan oon front. eli yks niista jotka kannattelee sita lentajaa. En tee akrobatiaa kun en osaa xD Ne jotka osaa niin tekee. Sit meilla on niita tanssiosuuksia, hyppyja, jalanheittoja ja normaleja cheereja. 





Eikö sulla oo siis mitään aikasempaa kokemusta cheeristä ? :)
Ei ole :) Riippuu ihan koulusta, että ottaako ne mukaan joukkueeseen, jos ei oo ikinä harrastanu. Mut aina kannattaa kysyä, siin ei menetä mitään. Ja ei tartteee pelätä myöskään sitä ettei oo tarpeeks hyvä. Ei ne valmentajat oota et oot samal tasolla, kun ne jotka on alottanu tyliin kolmevuotiaana :)

 Ootko käyny treffeillä poitsujen kera ?
Haha, en oo :D Tuntuu. et tääl kaikki tyyliin deitailee jonkun kanssa. Mut se on eri asia kun seurustelu. Et käyään pari kertaa kahvilla ja sit vaihetaan deittiä xD On mua pari kertaa pyydetty ulos, mut oon kohteliaasti kieltäytyny. Yks poika jopa käytii googlekääntäjää ja pyys mua vaimokseen Suomeks xD

Miten ylipäätään oot viihtynyt ?
Yleisesti ottaen tooosi hyvin! Tuntuu et tällä hetkellä eletään vaihdon parasta aikaa kun kaverit on löytyny, koulu on tuttu ja perheen kanssa menee hyvin:D Kun oonmyös tajunnu miten nopeesti tää aika menee, niin haluun käyttää tän ajan hyvin!

Millaisille ihmisille suosittelet vaihtoa ?
Suositelen vaihtoa kaikille,joilla on vähänkään kiinnostusta! Hyvä vaihtari on sopeutuvainen, kiinnostunut toisista kulttureista, sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja reipas. Pitää olla myös valmis opettelemaan uusi kieli ja että kaikki ei mene aina niinkun haluaa. Pitää osata suhtautua pettymyksiin ja oppia niistä.Vaihtovuosi tulee olemaan erilainen kuin sen kuvittelet olevan. Vaihtovuosi ei ole elokuvaa, tämä on oikeaa elämää. Jossain vaiheessa tajuat, että tämähän on ihan tavallista arkea, silloin pitä oppia huomaamaan pienetkin ilon aiheet. Kaikista ennen tavitaan tietty halua ja intoa lähteä!Vaihtovuosi pakostikin kasvattaa ja itsenäistyttää joten kaikkea ei tarvitse osata :) Yfulainen sanonta kuuluu: "Ei ole väliä minne lähdet, kunhan lähdet" Eli mihin vain kohdemaahan päädyt, vuodesta varmasti tulee ikimuistoinen!

Miten päästä yli suruajoista ?
Tarkotatko koti-ikävää? Jos tarkotat, niin pysy kiireisenä. Tää ei yleensä tuota ongelmaa kun tekemistä olisi enemmän kuin aika sallii! Toinen vaihtoehto on, että puhu perheen kanssa. Tämä on tärkeää! Perhe ei tiedä mitä ajattelet, jos et kerro. He voivat luulla,ettet pidä heistä, jos vaikutat usein surumieliseltä. Toiseten vaihtareitten kanssa keskutelu auttaa ehkä eniten, koska he tietää tarkalleen mistä puhut, he on ihan samassa tilanteessa! 

Parhaat puolet menneestä vaihtarivuodesta!
1. Uusien kavereiden saaminen ja kokemukset ja muistot heidän kanssa! Ykisttäisinä muistoina tulee mieleen fallfestival kavereitten kanssa, kaoottiset hiustenvärjäyssessiot Glorian kanssa ja bonfire ja hayride unitijoukkueen  kanssa <3
2. Uuden perheen saanti ja Floridan matka +joulu +uusvuosi!


Ike, Hannah and me

my hostparents Albert and Jody <3

3. Englannin kielen paraneminen ja miten luonnollista sen käyttö on. Nyt ei tarttee enää yhtään miettiä sujuvuutta ja oon tästä tooosi onnellinen! Enempi se on niin päin, että suomea tarttee enempi miettiä..

Onko suositut ihmiset siellä kouluissa yhtä ilkeitä kun tyyliin leffoissa? :D
Joo kyllä tää valitettavasti menee tälleen :/ Muistatteko kun sanoin joskus ekoissa Amerikan postauksissa, ettei oo mitää mean girls-meininkiä havaittavissa cheerjoukkueessa? No olin kyllä väärässä. Täällä näillä o omat draamansa menossa koko aika ja koko joukkue on aika klikkiintyny. Mulla on tosi hyviä kavereita joukkueessa ja sit sellasia, joista en oikeen tykkää.. Mut onneks oon pysyny erossa näitten draamoista eikä oo aikeissakaan osallitua. Mut esimerkiks yks ihanimmista cheertytöistä,joka valittiin homecomig quueniksi, niin puolet cheerleadereista puhuu pahaa sen selän takana ja toinen puolisko on sen parhaimpia kavereita.. Jos oot vähänkään erilainen, niin suositut puhuu susta ja jos oot liian kaunis tai suosittu tai jotain niin ne muut suositut puhuu susta. Mut on aina poikkeuksia, tää ei tarkota, et kaikki suositut ois ihan kauheita!

Onko kaikki ihmiset ystävällisiä siellä (muillekin kun sulle, niin kun ylipäätään toisilleen)? 
Ventovieraat juttelee toisilleen ja sanoo sweety ja honey. Tää on tosi sympaattista ja tää on vähän tarttunu muhun.Ylipäätänsäkin ihmiset on paljon ystävällisempiä toisilleen kun Suomessa, joka on tosi mukavaa mun mielestä. On taas tietty poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen tää menee näin.

Voitko tehdä päiväni kuvina -postauksen?
Joo voin, on ollu jo pitkään suunnitelmissa tehä sellanen, ja oon kuvillu sitä varten, nyt pitäs vaan kasata se postaus. Tulossa pian!

Tunnetko ittes joskus ulkopuoliseks tai sinne paikkaan kuulumattomaks?
Alussa tunsin joo välillä, mutta nyt enää harvemmin. Johtuu varmaan itestäänkin,kun on sosiaalistunu ja tullu paljon rohkeemmaks, nii kaveritkin löytyy helpommin. Tällä hetkellä löytyy aina tekemistä jonkun kanssa jos vaan halua on :)

Seuraatko jotain TV-ohjelmia Amerikan tahtiin?
Täällä on oikeestaan kato hirveesti TV:tä. Mun hostit kattoo paljon uutisia ja politiikkaohjelmia(nää on vannoutuneita republikaaneja) ja sit paljon elokuvia. Mut nää ei paljon kato sarjoja, joten en itekää hirveesti mitään seuraa. Toisessa perheessä katottiin Greyn anatomiaa ja Castlea. Niitä katon netistä aina kun kerkiän, mut sekin on välillä jääny. Ai niin ja voicea katoin ja varmaan rupeen seuraa American Idolia, kun se nyt alkaa. Suomen ohjelmista kaipaan salkkareita ja Putousta. Kuka viksu tietää mistä niitä voi kattoa, kun katsomo valittaa että "olet Suomen rajojen ulkopuolla"????????? Hassua näin päin, aikasemmin aina olin "outside the borders of the United States" :D

miten paljon tää vuosi maksaa sulle? ite oisin kiinnostunut lähtemään!
about 10 000 euroo + rahaa mitä käytät jenkeissä kuukaudessa pari sataa ainakin itelläni suunnilleen. Kätevintä on että sulla on tili, minne vanhemmat sitten laittaa rahaa, mulla ainakin toimii tää systeemi. Kaikissa kaupoissa ei toimi Visa, joten kannattaa nostaa pankkiautomaatista aina kerralla suurempi summa kun parikymmpiä. Jos haluu mennä jollekki ylimääräselle matkalle, niin siitä pitää maksaa ite lisää, 1200-200 dollaria. Hinnat vaihtelee, riipuen mikä on sun kohdemaa ja järjestö.

Siinäpä niitä vastauksia oli, toivottavasti auttoi jota kuta :D Täällä Evansvillessa valmistaudutaan tällä hetkellä lumimyrskyyn ja Jody on ostelemassa kaupat tyhjiksi ruokaa jos ei päästä ulos talosta pariin päivään. Tämmönen sää on ihan ennenkuulumaton täällä ja siks ihmiset ei oikeen osaa suhtautua tämmöseen. Luultavasti koulut on suljettu taas ainaskin maanantaina.. 
Viettäkää rentouttava viikonloppu ja yrittäkää palailla pikkuhiljaa arki/koulurytmiin!
-Laura-

2 kommenttia:

  1. Noita salkkareita kannattaa varmaa yrittää löytää ennakkoon :) esim joku osote tais olla salsut.blogspot.com :) tulee n 22 suomen aikaa

    VastaaPoista
  2. mihin toi sun ystävä kuoli, anteeks jos on liian henk.kohtanen kysymys.. Tsemppiä loppuvuoteen !

    VastaaPoista

Cheer me up with your comments <3